Köszöntjük a Renault Trucks Magyarország oldalán
Szállítási megoldás
Milyen környezeti hatásai vannak az elektromos teherautók akkumulátorainak?
Elektromobilitás
Sep. 27 2022
When switching to a fleet of electric trucks, a frequently asked question is whether the batteries have an impact on the environment. At Renault Trucks, we limit this impact. By keeping a track of all of batteries that we introduce to the market, we can monitor their performance in order to optimise them. Throughout their use, we can service them to extend their use. Once they reach end of life, we have reconditioning and recycling facilities. Discover our commitments to limit the environmental impact of the batteries in our electric trucks.
Milyen környezeti hatása van az akkumulátorgyártásnak?
A Volvo Csoport intézkedéseket hozott annak biztosítására, hogy a lítium-ion akkumulátorok gyártásához szükséges lítium kitermelése a környezet és a bányákban dolgozó emberek egészségének tiszteletben tartásával történjen. Gondoskodunk arról, hogy beszállítóink megfeleljenek az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) tagjai által jóváhagyott nemzetközi ajánlási címkéknek. Ez szinte mindegyikük esetében így van.
Az akkumulátorgyártáshoz használt ásványok, beleértve a lítium-iont, a grafitot, a nikkelt vagy a kobaltot, nem tartoznak a ritka fémek közé. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) egy 2021-ben közzétett jelentésében úgy becsüli, hogy a Földön ma elegendő tartalék áll rendelkezésre az akkumulátorok gyártásához (forrás: T&E Monitoring of public announcements on planned battery cell production capacity, April 2021).
Ezeknek az intézkedéseknek és kötelezettségvállalásainknak köszönhetően jelentősen csökkentjük az akkumulátorok környezetre gyakorolt hatását.
Are electric truck batteries bad for the environment?
Potential global warming due to battery production is quickly compensated with an electric truck! For example, making the four 66 kWh battery packs necessary for the Renault Trucks E-Tech D currently emits 20 tons of CO2. But its use allows to save 30 tons of CO2 per year compared to its diesel counterpart (in France). CO2 emissions due to battery production are therefore rapidly compensated.
Mennyi az akkumulátor élettartama?
Az akkumulátor élettartama több tényezőtől függ. A jármű vezetési módja és az akkumulátor töltési gyakorlata jelentős szerepet játszik az akkumulátor élettartamában. A lehető leghosszabb élettartam érdekében, tanfolyamokat kínálunk hogy segítse a járművezetőket az akkumulátorok helyes használatában és a legjobb körülmények közötti feltöltésében. Ez az elektromos teherautó-flotta kezelésével az Ön jövedelmezőségét is javítja. Ugyanakkor kínálunk néhány felügyeleti eszközt. Ezek az eszközök valós időben figyelik az akkumulátorok állapotát (vagy SOH State of Health), és karbantartási tervet biztosítanak, amely ismét biztosítja a maximális élettartamot. Karbantartási szerződéseinket az elektromos járművekhez igazítjuk, és figyelembe vesszük az Ön üzleti tevékenységének korlátait is. Ezenkívül a magabiztos átálláshoz az elektromosra, 2-8 év garanciát vállalunk akkumulátorainkra, a modelltől függően.
Mi történik, ha az akkumulátorok hatékonysága csökken?
A Renault Trucksnál különbséget teszünk az akkumulátor első élettartama és az úgynevezett második élettartama között. Az akkumulátor első élettartama az akkumulátor teljes használati ideje, amióta eredetileg a teherautójába szerelték. A második használatra ugyanabban az alkalmazásban kerülhet sor (de ez lehet egy másik tehergépkocsiban), a használat és a követelmények függvényében, vagy egy új, helyhez kötött alkalmazásban.
Ha az akkumulátor teljesítménye már nem felel meg teljes mértékben az alkalmazásnak, az akkumulátort kicserélik. Úgy tekintjük, hogy az akkumulátor akkor érte el első élettartamának végét a teherautóban, amikor a maximálisan felhasználható energia a kezdeti kapacitás kb. 80%-át teszi ki. Ennek az első használatnak az időtartamát az alkalmazástól függően 6 és 10 év közé becsüljük.
Mi történik a kivont akkumulátorral? Számos művelet kínál ennek az akkumulátornak egy második életet. A meghibásodott akkumulátoron elvégzett diagnosztika alapján lehetőség van csak a hibás modulok (cellakészlet) cseréjére, hogy a kezdeti szinthez közeli teljesítményt visszaállítsák, és meghosszabbítsák az akkumulátor élettartamát, amelyet aztán egy második életben használnak fel. Ezt nevezzük felújításnak.
Lehetőség van az akkumulátor teljes felújítására is, az összes modul cseréjével. Az akkumulátort ezután újragyártják. Ez azt jelenti, hogy újra felhasználható, nem pedig idő előtti újrahasznosításra kerül.
A felújítás után az akkumulátort raktárainkban tároljuk, és készen áll a teherautóra való felszerelésre.
Mi történik az akkumulátorokkal az élettartamuk végén?
Az akkumulátorok környezetre gyakorolt hatásának jelentős csökkentése érdekében mindent megteszünk annak érdekében, hogy az akkumulátorokat teljes élettartamuk alatt, sőt más tevékenységi területeken is felhasználjuk. Miután az első élettartamuk lejár, átvesszük őket, hogy más alkalmazásban újra felhasználhassuk őket. Az akkumulátorok, illetve használt moduljaik még mindig jelentős energiatárolási kapacitással rendelkeznek, és felhasználhatók helyhez kötött energiatárolási célokra, például az ingatlanszektorban. Rengeteg lehetőség van az újrafelhasználásra, és második élettartamuk 10-15 évig is eltarthat. Ezt nevezzük újrafelhasználásnak, és ez szerves részét képezi a körforgásos gazdaságra vonatkozó megközelítésünknek.
Partnerünkkel, a Neotrucks-szal együtt egy utólagos átalakítási hálózatot is létrehoztunk, amely a következőket kínálja Egy dízel teherautó átalakítása elektromos járművé.
Mit jelent az akkumulátorok újrahasznosítása?
Amikor az akkumulátorok már nem rendelkeznek elegendő hatékonysággal a második (vagy akár a harmadik) életükhöz, gondoskodunk az újrahasznosításukról. Az újrahasznosítás rendkívül fontos a körforgásos gazdaság szempontjából, és összhangban van az Ön tevékenységének teljes dekarbonizációs folyamatához való felelős hozzáállással. Az akkumulátorok újrahasznosítása során szétválasztjuk az alkatrészeket, hogy azok újrafelhasználhatók legyenek. Az egyik legfontosabb pont az nyersanyagok újrafelhasználása (grafit, lítium, nikkel stb.). Ezek összegyűjthetők a gyártás során történő újrafelhasználás céljából. Ezzel a Renault Trucks előre gondolkodik az európai szabályozásra, amely 2030-ra előírhatja a gyártók számára, hogy az akkumulátor súlyának legalább 70%-át újrahasznosítsák.